loading...

باتري كار

بازدید : 205
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

عمر باتري هاي خودروي برقي

عمر باتري جزو مباحث مهمي است كه در يك دهه گذشته همواره پيرامون خودروهاي الكتريكي مطرح بوده؛ شركت نيسان به عنوان يكي از توليدكنندگان اصلي چنين مدل هايي، اميدوار است سرانجام به همه ترديدهاي موجود پايان داده و براي هميشه اين مساله را حل و فصل كند.

پس از بررسي داده هاي بدست آمده از هاچ بك برقي ليف، نيسان به اين نتيجه رسيده عمر باتري ها از عمر خودروها فراتر بوده و 10 الي 12 سال ديگر به حيات خود ادامه مي دهند.

آنطور كه فرانسيسكو كارانزا (Francisco Carranza) مدير بخش خدمات انرژي رنو-نيسان در مصاحبه اخير خود گفته، از سال 2011 تاكنون بيش از 400 هزار دستگاه ليف در اروپا به فروش رسيده و كمپاني نيسان از همان ابتدا بر فاكتورهاي مهمي نظير الگوهاي شارژ و ميزان افت كارايي باتري ها نظارت داشته است.

داده هاي نيسان حكايت از آن دارند باتري هاي نصب شده روي مدل ليف تا 22 سال عمر مي كنند، حال آنكه عمر متوسط يك خودرو حدود 10 سال است. اگر چه افت كارايي باتري ها امري اجتناب ناپذير است، اما اين اتفاق به مرور رخ داده و زمان زيادي طول مي كشد تا يك باتري به دليل از دست دادن بخش قابل توجهي از ظرفيت بلا استفاده شود.

عمر بالاي باتري خبري خوب براي دارندگان مدل هاي برقي محسوب مي شود، ولي در عين حال يك سوال ديگر در ذهن ايجاد مي كند و آن اينكه با پايان يافتن عمر خودرو، چه بر سر باتري هايي كه هنوز كارايي دارند، خواهد آمد؟

همانطور كه پيشتر به اطلاعتان رسانده ايم، نيسان كاربردها يا به بيان خود "حيات ثانويه" را براي باتري هاي مستعمل متصور شده است. در حيات ثانويه اين باتري ها از خودروها جدا شده و نقش يك منبع انرژي يا پاور بانك را ايفا مي كنند.

در همين راستا سال گذشته شركت نيسان توانست با تركيب 148 باتري كهنه و نوي متعلق به ليف، روشنايي يك استاديوم فوتبال در آمستردام را تامين كند. همچنين خودروساز ژاپني با همكاري كمپاني OPUS كمپر مفهومي X Concept را معرفي كرد كه در آن از باتري مستعمل نسل اول ليف به منظور ذخيره سازي انرژي كمك گرفته شده بود.

جهان به سمت بهره برداري حداكثري از منابع انرژي تجديدپذير مثل باد و تابش خورشيد مي رود. در حال حاضر بخشي از انرژي توليد شده توسط توربين هاي بادي يا پنل هاي خورشيدي به دليل عدم ذخيره سازي هدر مي رود. براي جلوگيري از اين كار مي توان انرژي اضافي را در باتري ها ذخيره سازي كرده و در مواقع لازم بهره برداري نمود.

نيسان مشغول تست ايده ديگري است كه در آن باتري هاي كاركرده براي تنظيم بار شبكه استفاده مي شوند. در اين ايده در زمان هايي كه ميزان مصرف برق شهري كم است، باتري ها الكتريسيته اضافي را ذخيره سازي كرده و در ساعات اوج مصرف به شبكه باز مي گردانند. به گفته نيسان چنين كاري از تحميل فشار زياد به شبكه و افزايش استهلاك زيرساخت ها پيشگيري مي كند.

ژاپني ها ايده مشابهي را با همكاري كمپاني ايتاليايي Enel در دانمارك اجرا مي كنند. در اين طرح پايلوت مالكين خودروهاي برقي مي توانند بصورت داوطلبانه ثبت نام نموده و در ازاي اجاره دادن باتري اتومبيل خود تا 1300 يورو درآمدزايي كنند.

كاربردهاي جديدي كه براي باطري ماشين هاي برقي ترسيم شده اند، علاوه بر مالكين، امكان درآمدزايي را براي خودروسازان و نمايندگي ها نيز فراهم مي كنند. با توجه به اينكه خودروهاي الكتريكي در مقايسه با مدل هاي درون سوز هزينه نگهداري كمتري دارند، ميزان درآمد نمايندگي ها با افت روبرو خواهد شد.

آقاي كارانز بر اين باور است به لطف باتري ها اشكال نويني از درآمدزايي بوجود آمده و نمايندگي ها مي توانند از اين طريق كاهش درآمدهاي ناشي از حذف سرويس مدل هاي بنزيني و ديزلي را جبران كنند.

ناگفته نماند به غير از نيسان، شريك فرانسوي اين كمپاني يعني رنو نيز به دنبال كشف پتانسيل هاي بالقوه براي باتري اتومبيل هاي الكتريكي بوده و در پروژه اي آزمايشي، برق دو جزيره را از اين راه تامين مي كند. جنرال موتورز، تويوتا و هيونداي هم هر كدام مشغول انجام تحقيقات خود در اين باره هستند.

بازدید : 200
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

يكي از مهم‌ترين مسائل مربوط به دستگاه‌هاي الكترونيكي قابل حمل بحث مربوط به باتري و شارژ كردن آن‌ها مي‌باشد، باتري اكثر گجت‌هاي امروزي غير قابل جداشدن است و اين بدين معناست كه بايد بيش از قبل به فكر مراقبت از باتري دستگاه خود باشيد، باتري‌هايي كه در ديوايس‌ها امروزي استفاده مي‌شود معمولا از نوع ليتيوم يوني (Li-ion) مي‌باشد، بحث‌هاي ضد و نقيض بسياري در مورد افزايش طول عمر اينگونه باتري‌ها وجود دارد، برخي مي‌گويند بهتر است اجازه دهيم باتري تا انتها خالي شده و سپس آن‌را به طور كامل شارژ كنيم، عده‌اي ديگر معتقدند بهتر است اجازه ندهيم شارژ باتري تا انتها تخليه شود و همچنين نبايد مجددا آن‌را تا انتها و به طور كامل شارژ كرد، در ادامه با هميار آي‌تي همراه باشيد تا باهم دليل علمي و منطقي اين امر را بررسي كرده و ببينيم چگونه مي‌توان طول عمر باتري ليتيوم يوني را افزايش داد.

در گذشته نحوه‌ي شارژ دستگاه‌ها به چه صورتي بود؟

چند سال قبل اگر قصد خريد تلفن همراه جديدي را داشتيد فروشنده به شما مي‌گفت براي اولين بار دستگاه خود را به مدت ۸ ساعت به شارژ متصل كنيد، دليل اين امر اين بود كه در گذشته از باتري‌هاي نيكل كادميوم در گجت‌ها استفاده مي‌شد و بايد براي بازشدن تمام سلول‌ها باتري در ابتدا آن‌را به مدت ۸ ساعت در وضعيت شارژ قرار ميداديد.

همچنين به شما توصيه مي‌شد اجازه دهيد باتري دستگاه تا انتها تخليه شود و سپس آن را به طور كامل شارژ كنيد، اين مورد براي باتري‌هاي قديمي (نيكل كادميوم) صحيح بود اما امروزه در اكثر دستگاه‌ها از باتري‌هاي جديدتر (ليتيوم يوني) استفاده مي‌شود، اين باتري‌ها از لحاظ ساختار كاملا متفاوت از باتري‌هاي نيكلي هستند، بنابراين نحوه‌ي نگهداري و شارژ آن‌ها نيز كاملا متفاوت است، در ادامه نحوه‌ي نگهداري و شارژ صحيح باتري دستگاه‌هاي امروزي را با هم بررسي مي‌كنيم.

بررسي كنيد باتري دستگاه شما چه نوعي است؟

اكثر دستگاه‌هاي امروزي از باتري‌هاي ليتيوم يوني استفاده مي‌كنند، بنابراين اگر ديوايس خود را به تازگي خريداري كرده‌ايد تقريبا مي‌توانيد مطمئن باشيد كه باتري مورد استفاده در آن از نوع ليتيوم يون است، اما براي اطمينان بيشتر مي‌توانيد باتري دستگاه را خارج كرده و اطلاعات نوشته شده روي آن را مطالعه كنيد، اگر به واژه Li-ion يا Lithium-ion برخورد كرديد بنابراين باتري دستگاه شما از نوع ليتيوم يون است، اگر باتري دستگاه شما غيرقابل جداشدن است مي‌توانيد با كمك نرم‌افزارهاي بررسي دستگاه به نوع باتري پي ببريد، هرچند اگر دستگاه خود را به تازگي تهيه كرده‌ايد اين اطمينان را به شما مي‌دهيم كه باتري شما از نوع ليتيوم يون است و مي‌توانيد با خيال راحت به توصيه‌هاي زير عمل كنيد:

۱. اجازه ندهيد باتري دستگاه كاملا تخليه شود!

لازم نيست صبر كنيد تا شارژ دستگاه شما صفر شود، شما هرگاه بخواهيد مي‌توانيد دستگاه خود را به شارژ متصل كنيد.

باتري‌هاي ليتيوم يوني سيكل شارژ و دشارژ مشخصي دارند، اين جمله بدين معناست كه شما مي‌توانيد ۳۰۰ تا ۵۰۰ مرتبه باتري را از ۰ تا ۱۰۰ شارژ كنيد و پس از آن عمر مفيد باتري دستگاه شما به پايان ميرسد، جدول زير سيكل دشارژ باتري را در حالت‌هاي مختلف نشان مي‌دهد:

جدول بالا را اينگونه توصيف مي‌كنيم:

اين جدول به ما نشان مي‌دهد اگر باتري را تا ۱۰۰ درصد شارژ كنيد، سيكل دشارژ آن حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار خواهد بود، اگر آن‌را به ميزان ۵۰ درصد شارژ كنيد سيكل دشارژ برابر ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ بار خواهد شد يا مثلا اگر باتري را به اندازه‌ي ۱۰ درصد شارژ كنيد سيكل دشارژ برابر ۳۷۵۰ تا ۴۷۰۰ خواهد بود و… .

شايد با ديدن اين ارقام پيش خود فكر كنيد در نهايت فرقي ندارد باتري به چه صورتي شارژ شود (مثلا يك بار شارژ ۱۰۰ درصد برابر دو شارژ ۵۰ درصدي است) اما اگر اعداد و ارقام بالا را در قالب نمودار رسم كنيد يك منحني خواهيد ديد (و نه يك خط مستقيم) اين بدين معناست كه درصد متفاوت شارژ نسبت يكساني با سيكل دشارژ نداشته و در بازه‌ي خاصي بهترين بازده را خواهد داشت.

به بيان ديگر بهترين حالت در جدول فوق، زماني است كه حاصل‌ضرب تعداد دفعات شارژ در درصدي از ظرفيت كه استفاده شده، در مقدار حداكثر خود باشد، به عنوان مثال شارژ ۲۵ درصدي از ۵۰۰ برابر ظرفيت باتري بهره مي‌برد (۰.۲۵*۲۰۰۰=۵۰۰) و در اين مورد دشارژ ۵۰ درصدي حداقل از ۶۰۰ برابر ظرفيت باتري استفاده مي‌كند كه رقم بسيار خوبي است.

بنابراين بهتر است تلفن همراه يا تبلت خود را هنگامي كه شارژ آن به حدود ۴۵٪ رسيد به شارژ متصل كنيد، اين امر براي لپ‌تا‌پ‌ها حدود ۷۵٪ است (يعني هنگامي كه شارژ لپ‌تاپ شما به ۷۵٪ رسيد بهتر است آن‌را به شارژ متصل كنيد

حال اين سوال پيش مي‌آيد، باتري را تا چه حد شارژ كنيم؟ به طور ۱۰۰ درصد يا كمتر؟

۲. باتري ليتيوم يوني دستگاه خود را به طور كامل شارژ نكنيد!

اگر مجددا به جدول بالا توجه كنيد درميابيد كه شارژ ۱۰ درصدي نيز بهينه نيست، بهترين كار اين است كه اجازه ندهيد شارژ باتري دستگاه شما به بيش ۸۵٪ مقدار خود برسد، به بيان ديگر هنگامي كه شارژ دستگاه شما به ۸۵٪ رسيد بهتر است آن را از شارژر جدا كنيد، همچنين به هيچ وجه باتري دستگاه خود را در وضعيت ۱۰۰٪ در شارژ رها نكنيد (از شب تا صبح دستگاه را به شارژر متصل نكنيد!)

نتيجه‌ي كلي كه از توضيحات بالا مي‌گيريم اين است:

بهترين وضعيت براي باتري دستگاه شما اين است كه ميزان شارژ آن بين ۴۵ تا ۸۵ درصد در نوسان باشد، هنگامي كه شارژ باتري دستگاه به ۴۵٪ رسيد آن را به شارژر متصل كرده و هنگامي كه به ۸۵٪ رسيد شارژر را جدا كنيد!

اين روش شارژ كردن به شما كمك مي‌كند، تا باتري دستگاه بيشترين عمر مفيد خود را داشته باشد و تا مدت زيادي با بهترين كيفيت خود كار كند.

باتري‌هاي پيشرفته‌ي امروزي يك ويژگي مهم دارند و آن اين است كه مي‌توانند مدت زمان شارژ را تخمين بزنند، به همين علت براي كاليبره كردن باتري به شما توصيه مي‌كنيم هر ماه يكبار باطري ماشين خود را از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ كنيد (اجازه دهيد شارژ باتري تا انتها تخليه شود و سپس به طور كامل آن را پر كنيد) هرچند اين كار براي عملكرد باتري مفيد نيست اما بايد براي كاليبره كردن باتري آن‌را انجام دهيد تا باتري دستگاه بتواند به درستي مدت زمان شارژ را تخمين بزند.

۳. اجازه ندهيد دماي باتري دستگاه بيش از حد افزايش يابد!

دماي بالا قاتل باتر‌هاي ليتيوم يوني است، لطفا به جدول زير توجه كنيد:

همانگونه كه مشاهده مي‌كنيد با افزايش دماي باتري ظرفيت آن به طور قابل توجهي كاهش مي‌يابد، مثلا اگر باتري شما به صورت مداوم در دماي ۶۰ درجه قرار گيرد تنها پس از ۳ ماه ظرفيت آن به ۶۰ درصد مقدار كلي خود خواهد رسيد و عملا پس از ۱ سال عمر باتري دستگاه شما به اتمام خواهد رسيد!

البته همانطور كه دماي بالا به باتري دستگاه آسيب مي‌رساند، دماي پايين نيز مي‌تواند به باتري آسيب بزند ولي معمولا هيچگاه دماي دستگاه آنقدري كاهش نميابد كه باعث صدمه زدن به باتري شود، از اين رو به شما توصيه مي‌كنيم بيشتر مراقب افزايش دماي باتري دستگاه خود باشيد.

در مورد دستگاه‌هايي مانند لپ‌تاپ‌ها مي‌توانيد هنگامي كه دستگاه به شارژ متصل است باتري آن را جدا كنيد و يا در هنگام شارژ از استندهاي خنك كننده براي لپ‌تاپ خود استفاده كنيد.

در مورد تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها نيز به شما توصيه مي‌كنيم در صورت امكان از كيف‌هاي پلاستيكي يا چرمي استفاده نكنيد (زيرا عايق حرارتي بوده و باعث گرم شدن بيشتر دستگاه مي‌شوند)

در مورد تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها شديدا به شما توصيه مي‌كنيم در هنگام شارژ به هيچ وجه با دستگاه خود كار نكرده و در صورت امكان آن را خاموش كنيد، كار كردن با دستگاه بار پردازشي براي پردازنده به همراه خواهد داشت كه باعث گرم‌شدن پردازنده مي‌شود، كه اين امر در نهايت منجر به افزايش دماي باتري خواهد شد، بنابراين بهتر است در هنگام شارژ شدن دستگاه، آن را به حال خود رها كرده و با آن كار نكنيد.

۴. ولتاژ شارژ دستگاه خود را كنترل كنيد!

ظرفيت سلول‌ باتري‌هاي ليتيوم يوني در حدود ۳.۷v مي‌باشد، ولتاژ اينگونه باتري‌ها با كاهش شارژ افت پيدا مي‌كند، همچنين اگر باتري دستگاه تا انتها پر باشد، ولتاژ سلول‌ها مي‌توانند تا ۴.۲v نيز افزايش يابند، نكته‌ي مهمي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه بايد سعي كنيد باطري ماشين خود را با ولتاژ پايين شارژ كنيد، به جدول زير توجه كنيد:

اين جدول به ما نشان مي‌دهد ولتاژ بالاتر (۴.۲v) از كل ظرفيت باتري استفاده مي‌كند ولي ولتاژ كمتر (۳.۹۲v) تنها از ۷۵٪ ظرفيت باتري استفاده مي‌كند، هر چند با مشاهده‌ي اين ارقام به نظر مي‌رسد شارژ با ولتاژ بالا ظرفيت بيشتري به ما ميدهد، اما بايد بدانيد اين تفاوت ۲۵ درصدي مي‌تواند عمر باتري دستگاه شما را تا ۸ برابر كاهش دهد، استفاده از شارژري با ولتاژ و آمپر بالاتر هرچند مي‌تواند باتري دستگاه شما را سريع‌تر شارژ كند، اما طول عمر مفيد آن را به طور قابل توجهي كاهش مي‌دهد.

بنابراين به شما توصيه مي‌كنيم از شارژر اصلي دستگاه خود كه توسط شركت سازنده به همراه دستگاه به شما داده شده استفاده كنيد و به هيچ وجه دستگاه خود را با شارژرهاي غير استاندارد شارژ نكنيد!

۵. عدم استفاده از تكنولوژي شارژ سريع!

در تكنولوژي شارژ سريع (Quick Charge) به جاي استفاده از ولتاژ معمولي ۵v از ولتاژ بالاتر مثل ۹v استفاده مي‌شود، هرچند اين شارژر مي‌تواند به همراه دستگاه به شما ارائه شود، اما بهتر است به جاي آن از شارژرهاي معمولي استاندارد (متناسب با شركت سازنده‌ي دستگاه خود) استفاده كنيد و تا حد امكان دستگاه خود را به صورت سريع شارژ نكنيد، در حال حاضر استفاده از تكنولوژي شارژر سريع مي‌تواند طول عمر مفيد باتري دستگاه شما را كاهش دهد، علاوه بر اين شارژ سريع دماي باتري را افزايش داده و اين مورد نيز خود به كاهش ظرفيت باتري دستگاه منجر خواهد شد، توصيه‌ي ما اين است كه در صورت امكان دستگاه خود را به آرامي شارژ كرده و اصلا براي شارژ شدن آن عجله نكنيد!

بازدید : 192
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

چگونه ماشيني كه روشن نمي شود را روشن كنيم؟ چگونه عمل باتري به باتري را صحيح انجام دهيم؟ حتما شما هم گهگاه و يا حداقل يكبار پشت خودروي خود نشسته ايد و هنگام استارت زدن متوجه شده ايد كه خودروي شما روشن نمي شود. اما حال چاره چيست. حتما مي دانيد كه اين مشكل عمدتا از ناحيه باتري خودرو ناشي مي شود و يكي از بهترين راه حل ها عمل باتري به باتري است تا خودرو روشن و باتري مجدد شارژ شود. اما روش صحيح و بدونه آسيب اين روش چيست؟

قبل از اينكه به سراغ روش صحيح برويم بايد مطمئن شويم كه اين مشكل از ناحيه باتري ناشي شده است و نه جاي ديگر. پس از اينكه با انجام روش ها و تكنيك هاي زير شما كاربران سايت هاو كن يو متوجه شديد كه واقعا باتري مشكل شماست، سپس مي توانيد روش هاي صحيح را در ادامه برررسي كنيد.

مطمئن شويد مشكل از باتري است

دليل روشن نشدن خودرو و يا استارت خوردن و روشن نشدن چيست؟ اگر با اين موضوع آشنا باشيد با همان استارت اول مشكل را خودتا كشف خواهيد كرد، اگر كه نه چراغ هاي خودرو را روشن كنيد، آيا شدت نور آن ها طبيعي است يا ضعيف شده است، اگر كه نور آن ها كمي ضعيف شده است و قدرت قبل را ندارند حال شما تقريبا مطمن هستيد كه مشكل از باتري است ولي اگر اينچنين نيست باتري شما قدرت كافي را دارد و بايد پيگير مشكل در جايي ديگر باشيد.

سويچ را بچرخانيد و ببينيد كه اصلا چراغ هاي داخلي و داشبورد روشن مي شوند يا خير، حتي در ضعيف ترين باتري ها هم با نور بسيار اندك قادر خواهيد بود چراغ ها را ببينيد. اگر كلا مطمئن هستيد هيچ چراغي روشن نمي شود آنوقت شما كاربران سايت هاو كن يو بايد بدانيد كه احتمالا مشكل از سويچ است.

آيا هنگام استارت زدن خودرو سعي در روشن شدن دارد و اين اتفاق نمي افتد و يا در همان ابتداي استارت زدن سريع قطع مي شود؟ اگر در همان ابتداي كار سريع قطع مي شود مشكل شما باتري نخواهد بود

حال كه مطمئن شديد مشكل از باطري ماشين است شما براي راه اندازي و شارژ باتري نياز به انجام عمل باتري به باتري كردن خودرو داريد. براي اين كار يك خودروي سالم را بايد به خودروي خود نزديك كنيد بهترين روش نزديك كردن از روبه رو است، همچنين مي توانيد از طرفيني كه باتري خودرو ها به يكديگر نزديك تر هستند اين كار را انجام دهيد.

با دقت قطب هاي مثبت و منفي هر دو باتري را مشخص كنيد. معمولا بر روي سرباتري و يا كنار آن ها مثبت و منفي مشخص شده است.

بيشتر مواقع قطب مثبت قرمز رنگ است و علامت + بر سرباتري آن مشخص است.

همچنين به صورت معمول قطب منفي مشكي رنگ است و علامت – بر روي آن مشخص است.

حال كه باتري ها را تا جاي ممكن و البته بدون هر گرونه تماس به يكديگر نزديك كرديد، حال زمان آن رسيده است كه خودرو ها را آماده كنيد. براي اين كار ابتدا تمام متعلقات برقي همچون فن، بخاري، شارژر ها، راديو وضبط، فلش، و هر تجهيزات برقي ديگر را در داخل خودرو جدا و يا خاموش كنيد. همچنين خود خودرو را هم فعلا خاموش كنيد.

چنانچه خودرو ها با يكديگر تماس داشته باشند امكان آسيب جدي به قطعات برقي و كامپيوتري هر دو خودرو بسيار بالاست. دقت كنيد با يكديگر ارتباط و يا تماسي نداشته باشند.

با اينكه با رعايت نكات و ايمني خطر خاصي شما را تهديد نمي كند ولي بهتر است از دستكش ها زخيم هم استفاده كنيد.

حتما چك كنيد باتري هيچ گونه ضرب ديدگي و يا شكستگي و … نداشته باشد.

سر باتري را در صورتي كه دچار جرم شده است ميبايست با يك براش فلزي خوب تميز كنيد تا تماس كامل انجام شود.

شما براي برقرار اين ارتباط به دو كابل مخصوص اين كار احتياج داريد همچون باتري ها اين دو كابل ها معمولا داري دو رنگ مشكي و قرمز هستند كه هنگام كار اشتباه گرفته نشوند. همچنين معمولا دو عدد گيره براي در دهان گرفتن سر باتري ها بر روي هر دو سر كابل ها قرار دارد.

در طي انجام عمل باتري با باتري بايد مطمئن باشيد كه دو سر قرمز و مشكي هرگز با يكديگر تماسي برقرار نمي كنند. در صورت برقرار تماس آسيب هاي جدي به خودرو وارد خواهد آمد.

كابل قرمز رنگ را به سر مثبت باتري داراي مشكل متصل كنيد.

حال سر ديگر همين كابل قرمز را به سر باتري سالم متصل كنيد.

كابل مشكي را به سر منفي باتري سالم متصل كنيد

سر ديگر كابل مشكي را به قطعه فلزي از خودروي داراي باتري خراب متصل كنيد.

بهتر است اين قسمت فلزي قسمتي رنگ نشده باشد كه ارتباط برقرار شود اين كار را با پيچ و مهره ها و … نيز مي توانيد انجام دهيد.

مراقب باشيد اضافي كابل ها اطراف پره هاي فن و يا نزديك موتور خودرو نباشد.

خودروي سالم را روشن كنيد و اجازه دهيد براي چند دقيقه خودرو كار كند. شما مي توانيد كمي دور موتور را با گاز دادن بالا ببريد تا انرژي بيشتري منقل شود. با اين كار و كار كردن خودرو و برقراري ارتباط طبق روش بالا كم كم باتري خالي شده اقدام به شارژ شدن مي كند. خودرو را براي چند دقيقه به همين صورت رها كنيد. دقت كنيد در اين مدت كه يك الي دو دقيقه است اتصال به درستي و كامل برقرار باشد.

حال ديگر باتري مشكل دار بايد شارژ شده باشد و پس از اين چند دقيقه اقدام به استارت زدن باتري خودروي ناسالم بكنيد تا خودرو روشن شود. چنانچه روشن نشد كمي تكان دادن و فشار هر يك از كابل ها در سر جاي خود و انجام مجدد احتمالا شما را به نتيجه خواهند رساند.

حال كه خودرو روشن شدو به نتيجه رسيديد بايد به جدا كردن كايل ها اقدام كنيد، اين كار برعكس مراحل اتصال بود و دقت كنيد حين جدا كردن هيچ يك از كابل ها با يكديگر تماس نداشته باشند.

ابتدا كابل مشكي را از قسمت فلزي خودرو جدا كنيد.

كابل مشكي را از قسمت منفي باتري سالم جدا كنيد

كابل قرمز را از قطب مثبت باتري سالم جدا كنيد

و در نهايت كابل مشكي را از باتري تازه شارژ شده جدا كنيد.

سايد متعلقات و يا كاور هاي باتري را مجدد در سر جاي خود قرار دهيد.

پس از انجام عمليات بهتر است خودروي تازه روشن شده را خاموش نكنيد و با كمي فشار دادن پدال گاز روند شارز شدن باتري را سرعت ببخشيد. بايد اين باتري به اندازه كافي شارز شود تا قدرت و توان لازم براي مجدد استارت زدن را در خود داشته باشد.

بازدید : 212
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تشخيص مشكلات برق الكتريكي خودرو

عصر خودرو- مجموعه شبكه برق خودرو به عنوان يكي از بخش‌هاي اصلي خودرو، همواره مورد غفلت مالك بوده و البته تمايل زياد افراد به نصب آپشن‌هاي الكتريكي، مشكلات فراواني را براي شبكه برق خودرو و قسمت تغذيه آن ايجاد مي‌كند.

اين سيم‌كشي‌هاي پر دردسر

سيستم برق هر خودرويي در حالت پايه به‌گونه‌اي طراحي شده كه پاسخگوي نيازهاي مصرف‌كننده‌هاي استاندارد نصب شده‌ روي خودرو نظير تهويه مطبوع، چراغ‌ها، كنترل يونيت‌ها، سيستم صوتي و ... باشد. بنابراين طراحان رشته سيم‌ها را با نمره و طول متناسب با نيازهاي شبكه برق خودرو در نظر مي‌گيرند. در دسته سيم‌هاي هر خودرو، انواع متنوعي از رشته سيم‌ها را خواهيد يافت كه شامل سيم‌هاي سيگنال، تغذيه، شبكه و اتصال بدنه هستند و هركدام خصوصيات خاص خود را دارند. سيم‌هاي تغذيه بنا بر توان مصرفي سيستم مورد نظر، ضخامت‌هاي متفاوتي مي‌توانند داشته باشند. متاسفانه نصب غير‌اصولي دزدگير، سيستم‌هاي صوتي، گرمكن صندلي، كروز كنترل و ... از نوع متفرقه با وصله‌پينه‌كردن سيم‌كشي، مي‌تواند مشكلات برقي فراواني را ايجاد كند خصوصا در خودروهاي امروزي كه داراي كيلومترها سيم‌كشي و انواع مختلف كنترل يونيت‌ها و سنسورها هستند.

برق خودرو ضعيف شده است

ضعف عمومي برق خودرو نشانه‌هاي مشخصي دارد. لرزش پيشرانه با روشن‌كردن چراغ‌ها، قوي‌تر‌شدن مصرف‌كننده‌ها با روشن‌كردن پيشرانه، كندي شيشه بالابرها، نوسان روشنايي چراغ‌ها با فعال‌شدن يك مصرف‌كننده قوي نظير راهنما، بالا رفتن عقربه دما بدون آنكه پيشرانه واقعا داغ شده باشد و ... همگي جزو اين علائم هستند. اين مشكلات به شما هشدار مي‌دهند كه يا باتري و يا اتصالات آن ضعيف شده است. بنابراين حتما شرايط باتري را از نظر سلامت مورد بررسي قرار دهيد. دقت كنيد كه اتصالات باتري سولفاته نشده ‌و محكم باشند. گاهي ضعف كابل‌هاي منفي فابريك خودرو موجب مي‌شود كه ناچار باشيد از كابل تقويت كمكي براي اتصال منفي باتري استفاده كنيد. كابل جوشكاري گيج صفر ايده‌آل‌ترين گزينه براي تقويت اتصال منفي باتري به بدنه است.

خودرو مدام باتري خالي مي‌كند

باتري خالي‌كردن خودرو نشانه مستقيم وجود برق‌دزدي در شبكه برق خودرو است. برق‌دزدي يعني ‌هنگامي كه خودرو و تمامي مصرف‌كننده‌هاي آن خاموش هستند، همچنان شبكه برق خودرو از باتري جريان بكشد. در نظر داشته باشيد كه در خودروهاي امروزي مقدار جزئي مصرف جريان براي حفظ اطلاعات حافظه موقت كنترل يونيت‌ها طبيعي است. يك راه ساده جهت تشخيص برق‌دزدي اين است كه در هنگام خاموشي كامل خودرو و تمامي مصرف‌كننده‌هاي آن، اتصال مثبت باتري را قطع كرده و بين قطب مثبت باتري و سرباتري، يك آمپر متر قرار دهيم. در حالت خاموشي مطلق، نبايد جرياني از باتري كشيده شود مگر جريان بسيار ناچيزي كه كنترل يونيت‌ها در حالت استندباي به آن نياز دارند. كشيده‌شدن جريان قابل توجه نشانه وجود برق‌دزدي است.

با بيرون‌كشيدن تك‌تك فيوزها مي‌توان مداري كه عامل برق‌دزدي است را شناسايي كرد. طبيعتا مداري كه با بيرون كشيدن فيوز آن، مصرف جريان كاهش ناگهاني پيدا مي‌كند، عامل برق‌دزدي خواهد بود كه بايد از جهت وجود اتصالي يا ايراد سخت‌افزاري مورد بررسي قرار بگيرد. در بيشتر مواقع برق‌دزدي در ناحيه سيستم‌هايي چون قفل مركزي و دزدگير، سيستم صوتي و سيستم جرقه‌زني روي مي‌دهد.

از آنجايي كه برخي خودروها فاقد فيوز براي سيستم جرقه‌زني هستند، مشكل برق‌دزدي يا به عبارتي نشت برق را بايد از ناحيه وايرها جست‌وجو كرد.

فيوز يكي از مدارها به طور دائم مي‌پرد

سوختن پي در پي فيوز در بيشتر موارد نشانه وجود اتصالي در مدار است يا نصب مصرف‌كننده بيش از حد قوي. وقتي فيوز يك مدار بلافاصله پس از فعال‌شدن مدار مي‌سوزد، سعي نكنيد با نصب فيوز آمپر بالاتر مشكل را حل كنيد چراكه اين كار باعث داغ‌شدن و سوختن دسته سيم خواهد شد و حتي ممكن است آتش‌سوزي به همراه داشته باشد. از آنجايي كه اتصالي در طول دسته سيم به‌ندرت رخ مي‌دهد، بايد به دنبال اتصالي در محل اتصال سوكت، محل انشعاب سيم يا اتصال بدنه‌ها باشيد. مثلا ممكن است‌ هنگام نصب هديونيت سيستم صوتي به صورت اتفاقي تعدادي از رشته سيم‌ها بين يونيت و بدنه داشبورد گير كرده و له شود و اتصالي به وجود آورد. همين اتفاق در خصوص كاسه چراغ‌هاي عقب ممكن است رخ دهد. بنابراين به سراغ محل‌هايي برويد كه دسته سيم‌ها و اتصالات رها بوده و پتانسيل آسيب‌ديدگي را دارند. در صورت سلامت دسته سيم، بايد به نوع مصرف‌كننده‌اي كه نصب كرده‌ايد و شيوه نصب آن شك كنيد.

آلترناتور باتري را شارژ نمي‌كند

اگر باطري ماشين سالم باشد، ايراد از جانب خود خودرو و مجموعه آلترناتور است. ممكن است اتصالات شل باشند يا ديودهاي آلترناتور سوخته باشد. بسيار پيش مي‌آيد كه چراغ هشدار باتري درون صفحه كيلومتر مي‌سوزد و از آنجايي كه برق تحريك اوليه آلترناتور نيز از جانب اين چراغ و مقاومت آن ارسال مي‌شود، كار نكردن آن موجب فعال نشدن آلترناتور و شارژ نشدن باتري خواهد شد.

خرابي زغال‌هاي داخلي و سيم پيچ‌هاي آلترناتور، نفوذ آب و بريدن تسمه نيز از جمله ديگر دلايل شارژ نشدن باتري هستند.

بازدید : 146
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

معرفي باتري‌هاي ليتيم-يون
باتري وسيله‌اي است كه انرژي شيميايي را به طور مستقيم به انرژي الكتريكي تبديل مي‌كند. در واقع يك باطري ماشين شامل يك يا چند پيل ولتايي (Voltaic Cell) است كه بر اثر واكنش‌هاي شيميايي اكسيد و احيا مولد جريان الكتريسيته هستند. هر پيل ولتايي از دو الكترود تشكيل شده است كه بين آن‌ها با الكتروليت پر مي شود. الكتروليت محلولي رسانا شامل يون‌ها است. معمولا تركيبات الكتروفعال درون الكتروليت حل مي شوند كه مي‌توانند با الكترودها واكنش شيميايي بدهند و انرژي شيميايي را با انتقال بار در سطح مشترك الكترود-الكتروليت به انرژي الكتريكي تبديل كنند.
ولتاژ خروجي يك باتري به طور مستقيم با ماهيت شيميايي واكنش الكتروشيميايي پيل در ارتباط است. به عنوان مثال در باتري‌هاي سرب-اسيد، واكنش شيميايي هر پيل 2 ولت جريان را توليد مي‌نمايد. در باتري‌هاي ليتيمي واكنش الكتروشيميايي صورت گرفته ولتاژ تقريبي 3 ولت را توليد مي نمايد كه توليد اين ولتاژ يكي از ويژگي‌هاي مهم اين نوع باتري‌ها است. بنابراين با بهره گيري از واكنش هاي ليتيمي مي‌توان با به كارگيري تعداد پيل كمتر به ولتاژ بالاتر دست يافت.

اجزا باتري‌هاي ليتيم-يون
به طور كلي هر باتري از 3 بخش اصلي الكترود مثبت، الكترود منفي و الكتروليت تشكيل شده است. در باتري‌هاي ليتيم-يون، الكترود مثبت يا كاتد از يك تركيب ليتيم مانند ليتيم كبالت اكسيد و الكترود منفي يا آند از كربن ساخته شده و يك لايه جدا كننده در بين آن‌ها قرار دارد. نمايي از يك پيل باتري ليتيمي در شكل 2 نمايش داده شده است. الكتروليت در باتري هاي ليتيمي نيز از نمك ليتيم دريك حلال آلي ساخته شده است. استفاده از حلال آلي در نقش الكتروليت به دليل اشتعال زا بودن نيازمند انجام پاره اي از اقدامات ايمني است. اقدامات ايمني و همچنين موارد ديگري كه براي بهبود عملكرد باتري هاي ليتيمي به كار گرفته مي شوند، مهندسي ساختار الكتروليت را‌ بسيار پيچيده مي نمايد. الكتروليت در اين باتري ها از مجموعه اي از مواد تشكيل شده كه هر كدام وظيفه خاص خود را دارند. نقص در عملكرد هر يك از اجزاي الكتروليت باعث نقص در عملكرد كل باتري مي‌شود. در بخش‌هاي بعد هر يك از اين اجزا به طور كامل شرح داده مي‌شوند
علاوه بر موارد بالا، باتري‌هاي ليتيمي مجهز به مدارهاي الكترونيكي محافظ و فيوزهاي جهت جلوگيري از عكس شدن قطبيت، اعمال ولتاژ بيش از حد، گرم شدن بيش از حد و موارد ايمني ديگر هستند.
- عملكرد باتري‌هاي ليتيم يون
با توجه به موارد ذكر شده در بالا اگر فرض كنيم كه يك نمونه از باتري ليتيمي داراي الكترود مثبت ليتيم-كبالت اكسيد و الكترود منفي گرافيتي باشد، در فرايند شارژ (Charging) در الكترود مثبت نيم واكنش و در الكترود منفي نيم واكنش:
رخ مي‌دهد. در مجموع مي‌توان گفت كه در فرايند شارژ، ليتيم فلزي موجود در ساختار الكترود مثبت به يون ليتيم تبديل شده و يون‌هاي ليتيم موجود در الكتروليت در بين لايه‌‌هاي كربن (گرافيت) ذخيره مي‌شود. چنين فرآيند هايي كه در كل شارژ باتري را باعث مي شوند، نيازمند صرف انرژي (الكتريكي) هستند. در فرايند تخليه شارژ (Discharging) عكس واكنش‌هاي فوق صورت گرفته و انرژي الكتريكي ذخيره شده آزاد مي‌شود.
الكترودهاي باتري‏هاي ليتيم-يون
الكترود مثبت
الكترود هاي مورد استفاده در باتري هاي قابل شارژ بايد داراي واكنش برگشت‌پذير، هدايت الكتريكي بالا و واكنش الكتروشيميايي سريع باشند. همچنين الكترودها بايد ساختاري پايدار داشته و در چرخه‌هاي مختلف شارژ و تخليه شارژ دستخوش تغيير نشوند.
تحقيقات زيادي براي دستيابي به الكترودي با ويژگي‌هاي مناسب انجام گرفته و گستره وسيعي از الكترودها طراحي و ساخته شده است. يكي از انواع الكترودهاي مورد استفاده ليتيم-كبالت اكسيد است. اين نوع الكترود به صورت تجاري در دسترس است و باتري‌هاي ساخته شده با اين الكترود داراي ظرفيت مناسب (ظرفيت يك باتري مقداري از الكتريسيته است كه باتري مي تواند ذخيره كند)، انرژي و توان بالا و طول عمر نسبتا مناسب است.
در ابتدا براي سنتز اين ماده از تركيب كردن اكسيدها و كربنات‌هاي مناسب و سپس حرارت دادن تا دماي بالاي 900 درجه سانتيگراد استفاده مي‌شد. در نهايت مواد سنتز شده به يكديگر ساييد شده و پرس مي‌شدند كه باعث توليد الكترودهايي با ساختار غيريكنواخت مي‌گرديد. با پيشرفت روش‌هاي جديد سنتز نانو مواد مانند سل-ژل (Sol-gel) الكترودهاي جديد با ذرات همگن و يكنواخت ساخته شده‌اند كه عملكردي بسيار مطلوب‌تر دارند. امروزه تحقيقات زيادي براي ساخت نانومواد جديد جهت استفاده در باتري‌هاي ليتيمي در سراسر دنيا انجام مي‌شود كه هر روز باتري‌هايي با طول عمر بيشتر و بازده بالاتر توليد مي‌شود..
دسته ديگري از مواد كه مي‌توانند نامزد استفاده به عنوان الكترود مثبت باتري‌هاي ليتيم يون باشند، نانو لوله‌ها و نانو سيم‌ها در اندازه‌هاي مختلف هستند. به عنوان مثال نانو لوله اكسيد واناديوم (V2O5) و نانو سيم‌هايي كه در‌ بين ساختار لايه‌اي خود پذيرنده ليتيم هستند از اين دسته اند. ساختارهايي مانند نانو سيم LiCoO2 و Li(Ni1/2Mn1/2)O2 تهيه شده و به عنوان ميزبان بين لايه‌اي در الكترود مثبت باتري‌هاي ليتيم يون مورد استفاده قرار گرفته است. اين دسته از الكترودها قابليت بسيار خوبي را از جمله افزايش بازده، افزايش قدرت و سرعت نسبت به مواد توده‌اي از خود نشان مي دهند.
الكترود منفي
تركيبات كربني مي‌تواند ساختارهاي متفاوت و در نتيجه خصوصياتي متفاوت داشته باشند. گرافيت كه يكي از متداولترين ساختارهاي كربن است، داراي لايه‌هاي كربني با هيبريد Sp2 مي‌باشد. گرافيت داراي هدايت الكتريكي بالا در درون لايه‌ها مي باشد كه به دليل تحرك الكترون‌هاي π (الكترون هاي غير مستقر) مي باشد. در مقابل هدايت الكتريكي گرافيت در بين لايه‌ها كم مي باشد. اين ساختار ويژه كربن در گرافيت باعث مي شود كه ليتيم بتواند به راحتي در بين لايه‌هاي آن قرار گيرد و واكنش تبادل الكترون را انجام دهد. شكل 4- ب نماي كلي يك الكترود منفي را نمايش مي دهد.

بازدید : 177
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

همه ما از بحران انرژي كه جهان با آن مواجه است آگاه هستيم و از اين رو شركت‌هاي بيشتري در تلاشند تا بيشترين انرژي خورشيدي را استخراج كنند. انرژي خورشيدي پتانسيل نامحدودي دارد و اگر به روش مناسب استفاده شود، ممكن است پاسخگوي بسياري از مسائل انرژي باشد. به همين دليل است كه باتري‌هاي خورشيدي متداول شده‌اند و شما مي‌توانيد شركت‌هاي زيادي را پيدا كنيد كه با اين موضوع سر و كار دارند.

پنل‌هاي خورشيدي بر روي پشت‌بام‌ها در سطح بي‌سابقه‌اي ظاهر شده‌اند و محبوبيت رو به رشد انرژي خورشيدي در حال كاهش قيمت‌ها بوده و صنعت خورشيدي يكي از سريع‌ترين بخش‌هاي توليد كننده در جهان است. استفاده از پنل‌هاي خورشيدي يك راه عالي براي بهره‌برداري از يك منبع انرژي پاك و تجديدپذير بوده‌است. اما باتري‌هاي خورشيدي كل صنعت انرژي خورشيدي را متحول كرده است. اين باتري هاي به مالكان پنل هاي خورشيدي اجازه مي‌دهد كه درصورت نبود خورشيد، خاموشي كمتري داشته باشند و با ذخيره كردن انرژي در طول روز قادر به تامين انرژي در نبود نور خورشيد هستند.

وقتي يك باتري خورشيدي را به عنوان بخشي از سيستم خورشيدي نصب مي‌كنيد، مي‌توانيد به جاي فرستادن آن به شبكه ، برق توليدي اضافي را در خانه خود ذخيره كنيد. اگر پنل‌هاي خورشيدي شما انرژي بيشتري نسبت به نياز شما توليد مي‌كنند، انرژي اضافي به سمت شارژ باتري مي‌رود. بعدا وقتي پانل‌هاي خورشيدي شما برق توليد نمي‌كنند، مي‌توانيد انرژي ذخيره‌ شده قبلي خود را در باتري خود براي شب استفاده كنيد.

باتري خورشيدي

لذا انرژي خورشيدي كه انرژي الكتريكي توليد مي‌كند نياز به منبعي براي ذخيره سازي دارد تا هنگامي كه نور خورشيد نيست بتوان از انرژي الكتريكي مازادي كه در زمان حضور اين انرژي نامحدود توليد مي شود بهره جست.

باتري هاي خورشيدي انواع و ولتاژهاي مختلفي دارند. با توجه به اينكه چندين نوع سيستم پنل خورشيدي مختلف در بازار وجود دارد.به عنوان مثال بعضي از آن ها به بانك باتري نياز دارند و برخي ديگر پنل هاي خورشيدي را به دستگاهي كه با انرژي خورشيدي كار مي كند، مستقيما وصل كرده اند. اما سيستم هايي كه به باتري نياز دارند يا از باتري خورشيدي استفاده مي كنند هم چند نوع مختلف دارند:

سيستم هايي كه از باتري هاي 12 ولتي DC كه براي روشنايي استفاده مي كنند؛ مثلاً روشنايي برخي از لوازم خانگي و... مي باشد يا سيستم هاي باتري اينورتر كه قادر به تبديل ولتاژ باتري هاي DC 12، 24 يا 48 ولتي به ولتاژ 120 ولتي AC دارند. اين ولتاژ براي روشن نگهداشتن وسايل خانگي مثل اجاق گاز، يخچال، تلويزيون و غيره كاربرد دارد. علاوه براين ها برخي سيستم هاي انرژي خورشيدي تركيبي نيز وجود دارند كه از چندين قطعه مثل بانك باتري پنل هاي خورشيدي، آرايه هاي خورشيدي، ژنراتور و توربين هاي بادي براي تامين انرژي استفاده مي كنند.

بانك هاي باتري هاي خورشيدي، براي ميزان شارژ و دشارژ مشخصي طراحي مي شوند. هنگام استفاده از سيستم بانك باتري بايد مطمئن شويد كه سايز و كيفيت باتري ها براي ذخيره ميزان انرژي موردنياز شما مناسب هستند.

پس به طور كلي باتري هاي خورشيدي وقتي مورد استفاده قرار مي گيرند كه سيستم هاي خورشيدي به راهي براي ذخيره انرژي خورشيد نياز داشته باشند. براي استفاده از باتري هاي خورشيدي نياز به وسايل جانبي داريد. اين باتري هاي انرژي توليد شده توسط خورشيد را ذخيره مي كنند و پنل هاي خورشيدي امكان استفاده از آنها را از طريق يك مبدل فراهم مي كنند.

باتري‌هاي خورشيدي با تبديل انرژيAC توليد شده توسط پنل‌هاي خورشيدي شما كار مي‌كنند و آن را به عنوان انرژي الكتريكي DC براي استفاده بعدي ذخيره مي‌كنند . در برخي موارد، باتري‌هاي خورشيدي اينورتر خودشان را دارند و تبديل انرژي يكپارچه مي‌شوند. هرچه ظرفيت باتري ها بالاتر باشد، سيستم خورشيدي بزرگ‌تري مي‌تواند آن را شارژ كند .

كاربرد باطري ماشين خورشيدي

با نصب فن‌آوري‌هاي ذخيره‌سازي انرژي بيشتر مثل باتري‌هاي خورشيدي، برق مصرفي و اپراتورهاي شبكه مي‌تواند به راحتي جريان الكتريسيته از منابع تجديدپذير را مديريت كند . در دراز مدت ، اين بدان معني است كه منابع انرژي تجديد پذير بيشتري در تركيب برق كشور ما از جمله سيستم‌هاي پنل خورشيدي خانگي اثرگذار خواهد بود. با استفاده از سيستم‌هاي ذخيره انرژي مثل باتري‌هاي خورشيدي، مشتريان خورشيدي ديگر نيازي به اتكا به شبكه در شب ندارند.

از فوايد استفاده از باتري خورشيدي مي توان به استفاده از تمامي انرژي توليدي توسط پنل هاي خورشيدي،كاهش هزينه پرداختي برق شبكه، كاهش زمان خاموشي در نبود خورشيد، كسب استقلال از شركت هاي توليد برق و... اشاره كرد.

باتري‌ها معمولا بين پنل‌ها و اينورتر نصب شده‌اند و انرژي خورشيدي ذخيره مي‌شود تا بتوان از آن درشب يا زماني كه توليد انرژي خورشيدي كم است استفاده كرد. هم چنين در مناطقي كه دسترسي به برق وجود ندارد نيز اين باتري هاي براي ذخيره انرژي سيستم خورشيدي مي تواند نقش بسزايي را ايفا كند

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 100
  • بازدید کلی : 3303
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه